کد مطلب:293494 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:639

بیان ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا


قبل از اینكه محور ولادت ملكه ی ملك و ملكوت حضرت فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها و چگونگی آن مطابق اخبار و احادیث صادره از مقام عصمت در این قسمت بپردازیم لازم است بدواً به منشأ تكوّن آن حضرت اشارت بنمائیم:

روی عن الصّادقَیْن صلوات اللَّه علیهما: و كان مبدء حمل خدیجه علیهاالسلام عنها بها انّ النبی صلی اللَّه علیه و آله لما عرج به الی السماء اكل من ثمار الجنه فحولها اللَّه تعالی ما فی ظهره فلما هبط الی الارض واقع خدیجه فحملت بفاطمه علیهاالسلام ففاطمه حوراء انسیه و كلما النبی (ص) الی رائحه الجنه كان یشمها فیجد منها رائحه الجنه الحدیث.


و ایضا: عن عایشه: قال رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لما اسری بی الی السماء ادخلت الجنه فوقعت علی شجره من اشجار الجنه لم ارفی الجنه احسن منها و لا ابیض منها ورقا ولا اطیب ثمره فتناولت ثمره من اثمارها فاكلتها: فصارت نطفه فی صلبی فلما هبطت الی الارض واقعت خدیجه فحملت بفاطمه رضی اللَّه عنها فاذاانا اشتقتُ الی ریح الجنه شَمَمْتُ ریح فاطمه:

(از كتاب الدّرالمنثور ج 5 ص 218 سوره اسری)

مضمون این دو روایت معتبر با هم یكی است و مُثبت آن است كه تكون نطفه در صُلْبِ حضرت ختمی مرتبت از ثمره ی اشجار جنت منشأت گرفته و پس از معراج آن بزرگوار و هبوطش بزمین با مواقعه با حضرت خدیجه علیهاالسلام، موجب حمل آن بانوی مكرمه به وجود فاطمه زهرای اطهر(س) دختر والاگهر پیغمبر خاتم صلی اللَّه علیه و آله و سلم گردیده است و به همین جهت بوده است كه آن حضرت بوی بهشت را از دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها استشمام می نموده است و او را انسیه حوراء نامیده است.


انسیّه ی حورا سبب اصل اقامت

اصلی كه ببالید بدو نخل امامت





نخلی كه ز تولید قدش زاد قیامت

گنجینه عرفان گهر بحر كرامت


در باغ نبی طُوبی افراخته قامت

در ساحت بستان ولی سر و لب جو